ďťż

AZJA 2010 - NOWA WLOCZEGA

W tym temacie przedstawiamy propozycje gier, które zasługują na miejsce w kąciku. (myślę, że na razie same tytuły, gatunek + platforma/y wystarczą ew. słów kilka uzasadnienia).

Kilka wskazówek odnośnie kącika, na które warto zwrócić uwagę:

1. Każdy może podać dowolną ilość tytułów, z dowolnej platformy (przed podaniem propozycji mile widziana chwila głębokiego namysłu i zadumy, bo chodzi bądź co bądź o gry niezwykłe, niedocenione itd). Zaznaczam jednak, że pewne gry nigdy nie zostaną tutaj opisane (jakie – powiem, gdy tylko ktoś je zaproponuje, a zaproponuje na pewno...).
2. Gry najnowsze są na dzień dobry w gorszej sytuacji, bo 1: trudno nazwać grę wydaną rok temu za zapomnianą i za wcześnie, żeby nazwać ją niedocenioną, czy niezwykłą, bo 2: są często i gęsto opisywane gdzie indziej.
Przypominam, że chodzi o gry wyjątkowe, wybitne, inne, dziwne, czy też takie, którym waszym zdaniem powinno się stawiać pomniki i nikt tego nie robi.
3. Nie ukrywam, że wolałbym, by były to gry z europejskiego hm, kręgu kulturowego. (W kraju kwitnącej wiśni powstaje wiele specyficznych tytułów, powiedziałbym nawet, że zbyt wiele jak na głowę prostolinijnego, dobrodusznego i rubasznego Europejczyka
4. ALE – teoretycznie żadna gra nie stoi na straconej pozycji, jeśli ktoś wykaże, że dana gra z jakichś powodów naprawdę jest niezwykła i warta grzechu, to (może...) dam się przekonać.
5. Liczę na to, że poza proponowaniem gier ktoś napisze chociaż słów kilka o danym tytule, jeśli przejdzie on eliminacje. Jest to tym bardziej ważne, że zapewne wiele osób zaproponuje gry, o których mało kto słyszał. Oczywiście za opisywanie powinna się brać osoba, która daną grę w miarę dobrze zna – wtedy będzie mogła w kilku słowach zawrzeć więcej treści i zdradzi jakieś smaczki, czy też absurdy związane z danym tytułem. (jak się ktoś rozpędzi poradnik, recenzja, jakieś linki itp. jak najmilej widziane).
6. Wszelkie sugestie, pomysły, uwagi na PW, albo tutaj, pod waszymi propozycjami na przykład.

Oczywiście na pierwszy ogień idę ja oto moje propozycje niezwykłych i wartych odkrycia i przypomnienia gier, polemika jak najbardziej wskazana:

– Titans of Steel: Warring suns (pc) – strategia turowa, obecnie freeware, gratka dla fanów wielkich robotów plus specyficzny (dla wielu nie do strawienia) hardkorowy system „tur”. Gra bliska planszowemu „Battletechowi”.
– Mount & Blade (pc) – gra trochę zyskała na popularności ze względu na mod "ogniem i mieczem". To coś pomiędzy Heroes of Might and Magic, a Total War + trochę więcej. Jak ktoś poczuje klimat to uzależnia i wciąga w c_huj... Stworzona przez male niezależne studio; warta opisania, choćby dlatego, że zaspokoiła potrzeby wielu domorosłych rycerzy, mimo że stworzona praktycznie metodą chałupniczą.
– Blood and Magic (pc) sto znaków zapytania bo to strasznie stara gra, grałem w nią dawno temu i nie do końca pamiętam, co było w niej takiego świetnego (jakiś kurde lol na początek być musi
– Space Hulk (pc) – przyznaję, nie grałem w to, ale wydaje mi się, że gra warta miejsca w kąciku.
– Conquest of the New World – stara z brodą giera, tytuł jasno wskazuje czym się zajmujemy, sporo ustawień do konfiguracji mapy i rozgrywki, rozbudowa osady, rozwój liderów i specyficzne rozwiązanie bitew (zasada podwójnego okrążenia zawsze dobra:) To wszystko w prymitywnym ale klimatycznym prawie 3d. Dla wszystkich którym się wydaje, że tylko Sid Meyer ma dobre pomysły.
– Warzone 2100 (pc)– ta gra powinna zmienić bieg historii rtsów, (niestety, nie zmieniła – swego czasu znana, ale chyba zbyt słabo, bo wielu twórców późniejszych rtsów rozwiązania wprowadzone w WZ uznaje za własne pomysły) OLBRZYMIE (chyba większego w rtsach nie stworzono) drzewko technologii, realistyczne podejście do pola bitwy (jak na owe czasy bardzo realistyczne), możliwość programowania zachowania jednostek, przydzielania ich do dowódcy, poważnie uwzględniona rola radaru, wież naprowadzających lotnictwo, specjalistyczne jednostki do konkretnych zadań. Kwintesencja wojny; raz atak, raz obrona, plus arcyciekawa i momentami arcytrudna kampania. Gra wciąż żywa (usprawniana i rozwijana), pod postacią projektu Warzone – ressurection.

Lista rezerwowa: (waham się, nie wiem czy warto)

– Arx Fatalis – w chust zabugowany erpeg o którym jednak warto chyba wspomnieć jako o ciekawostce, (ciekawe i nierzadko zabawne questy np. żeby pogadać z królem goblinów trzeba wykorzystać jego słabość do jedzenia:) jakby ktoś trochę zmodował i poprawił – mniam.
– Legacy of Kain – Soul Reaver (pc, psx)
– Die by the Sword – (pc)
– Final Fantasy Tactics (psx) hmm... erpeg z turowymi bitwami. – trochę inne podejście do „finalnej fantazji”, bo starcia zrobione po ludzku. Normalna mapa plus tury i skille, plus ATB (active time battle) to świetna mieszanka. Do tego całkiem ciekawy system klas i ich doboru. Hej Yarpen – znasz? Warto do kącika?
– Sniper Elite – bo chyba lepszego „symulatora snajpera” nie ma, a gier z takim naciskiem na snajperkę też w sumie mało chyba.
– Panzer General 3d – assault – no właśnie tu się całkiem waham, bo ostatnio jestem zauroczony tym tytułem. Nie grałem jednak w poprzednie części, ani inne turowe strategi poświęcone WWII, ale wiem, że są tytułu o wiele bardziej złożone. Nie wspomniałbym o tym tytule, gdybym nie uzupełnił go kilkoma lekturami. Powiem tak: w tej grze idealnie sprawdzają się manewry i posunięcia żywcem wzięte z wojskowości. Dla tych, co chcą zrozumieć blitzkrieg.
– Myth – the Fallen Lords – według mnie w multi kiepścizna, w singlu mistrzostwo, ale czy warta kącika? W sumie to dość słynna gra, innowacyjna, doceniona i zrobili łącznie trzy części. Niby ma wiele atutów, żeby zasłużyć na swój temat, ale coś mnie powstrzymuje.

Kutwa, tyle innych tytułów chodziło mi po łbie, a jak zacząłem pisać to uleciały. Muszę się z tym przespać, modyfikacje listy pewnie będą


To ja na start rzucę Revenantem!
Tak sobie myślę, że Beyond Divinity.
Już mówiłem: Tha Fall, Severance: Blade of Darkness, Divine Divinity



– Final Fantasy Tactics (psx) hmm... erpeg z turowymi bitwami. – trochę inne podejście do „finalnej fantazji”, bo starcia zrobione po ludzku. Normalna mapa plus tury i skille, plus ATB (active time battle) to świetna mieszanka. Do tego całkiem ciekawy system klas i ich doboru. Hej Yarpen – znasz? Warto do kącika?
Znam chociaż mnie osobiście nie wciągnęło. Ale wyglądało na kawał udanej gry, no i w końcu to jedna z najbardziej uznanych gier na PSX/GBA.

Ja ze swojej strony rzucę: Messiah, Braid, Total Annihilation: Kingdoms (nie jestem pewien czy uznane/nieuznane), Kane & Lynch (w kategorii "wielki niedoceniony przez recenzentów: przed zagraniem każdy kto interesuje się grami kręcił nosem i czytał, że to marność; po zagraniu każdy robił wielkie oczy), nie jestem pewien czy do końca zasługuje na miejsce ale Darkstalkers: The Chaos Tower. Z cudownych gier wartych przypomnienia: Duke Nukem 3D, Blood, Commandos, Parasite Eve.


– Legacy of Kain – Soul Reaver (pc, psx)
Czy ta gra nie była i nie jest bardzo uznana?
Seria Legacy of Kain jest uznana, ale myślę, że warto przypomnieć. Do tego dodałbym jeszcze:

Blood Omen: Legacy of Kain - pierwsza z serii i chyba z najlepszym klimatem, szczególnie postać Kaina.

Anvil of Dawn - zapomniany cRPG z widokiem pseudo-3D, ale świetna fabuła, postaci i klimat. Szkoda, że jedyna dostępna obecnie wersja abandonware jest pozbawiona głosów postaci i muzyki, jednak wciąż sama gra bardzo dobra.

Ascendancy - zapomniana i bardzo niedoceniona strategia w kosmosie, podobna do Master of Orion, ale z większym rozmachem. Wiele odmiennych ras, rozbudowane drzewko technologiczne, każdy statek budujemy wedle własnych upodobań. Niestety kiepskie AI sprawiło, że gra nie odniosła sukcesu (dostępny jest patch poprawiający ten błąd).

Rage of Mages 1 & 2 - cRPG z elementami strategicznymi, nigdy jakoś sławy nie zdobył, ale gra bardzo fajna, szczególnie podział pancerza to mistrzostwo.

KKND: Xrteme - jeden z najtrudniejszych RTSów, w jakie grałem. Postnuklearny klimat oraz oryginalny wygląd jednostek to jak dla mnie największe zalety tej gry.

Populous III: The Beginning - dość oryginalny i zabawny RTS, szczególnie odgłosy walki, sposób budowy i czary są genialne. Nie grałem w poprzednie części, ale ta mnie urzekła. Jesteśmy szamanką która rozwija swe plemię, aby podbić pozostałe na danej planecie. Gorąco polecam.
I Have no mouth , and I must scream - genialna przygodówka w której musisz nawrócić czy też zresocjalizować piątke niegodziwców którą oszczędził zły komputer (coś a'la połączenie Shodan z matrixem) (PC)

Shattered steel - starsza siostra baldura. Całkiem w porzo gra...
Ode mnie Gruntz i może Bard's Tale, a może jeszcze jakiś Visual Novelki ?

O, jeszcz dwa tytuły mam

Armed and Dangerous i Giants
Po czekaniu na propozycje i krótkim przestoju dokonałem selekcji tytułów, które zostaną opisane w pierwszej kolejności.
W miarę możliwości proszę o uzupełnienie brakujących podstawowych informacji. Jeśli też coś pomyliłem, czy też są jakieś wątpliwości odnośnie dystrybutora, wydawcy itd - to wszystko na PW, to popoprawiam.

Do opisu każdej gry wyznaczyłem osobę, która dany tytuł zaproponowała. Wybierając dany tytuł kierowałem się złośliwością, telepatią i horoskopami Te gry w pierwszej kolejności są zarezerwowane do opisu dla Was Wyznaczonych, oczywiście możecie oddać grę komu innemu, czy zrobić to w duecie, czy trójkącie. Potem oczywiście każdy będzie mógł uzupełniać tematy o jakieś ciekawostki, poradniki, spostrzeżenia, absurdy. Opisujcie na miarę swoich możliwości i ambicji - byle z duchem działu - czyli co takiego czyni daną grę inną, wartą uwagi po latach itd (mile widziane linki do stron fanowskich, dobrych poradników itp). Za kopiowanie wikipedii i innych źródeł z góry dziękujemy (chyba, że jakiś cytaty, czy ciekawy wyjątek). Każdy post proszę opatrzyć informacją, co zawiera (np recenzja, ciekawostki, inspiracje twórców, wywiady (wooow ciekawe czy ktoś zrobi? - podpowiem przez maila też można i czasem się udaje) mocne elaboraty zawsze mile widziane Część z zaproponowanych przez was tytułów trafi zapewne na listę rezerwową. Inne pewnie nigdy nie zostaną opisane - no chyba, że ktoś będzie mocno i skutecznie lobbował.
Proszę też, żebyście przygotowali na potrzeby każdego tytułu skróconą oś czasu (coś takiego jak przygotowałem w temacie o Warzone 2100 - co by trochę ułatwić błądzenie w historii gier. Na razie tyle, ja zabieram się za Piwo Warzone 2100
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • mkulturalnik.xlx.pl
  •